Hamar stasjon
Stasjonsbygningen er regnet som det viktigste blant Paul Dues arbeider og er et av Hamars vakreste bygg. Stasjonen stod ferdig i 1895 og er fredet av Riksantikvaren.
Fakta om prosjektet
-
Type bygg:
Stasjon
Om eiendommen
Hamar stasjon ble åpnet første gang den 23. juni1862 da Hamar–Grundsetbanen ble åpnet. Stasjonen ligger sentralt plassert mellom de tre linjene Rørosbanen (Hamar–Trondheim), Hedemarksbanen (Eidsvoll–Hamar) og Gudbrandsdalsbanen (Hamar–Dombås). De to sistnevnte banene går vanligvis under navnet Dovrebanen).
Nåværende stasjonsbygning er den tredje i rekken. Den første stasjonsbygningen ble åpnet i 1862 og var en trebygning tegnet av arkitekten Georg Andreas Bull. I 1880 ble Eidsvoll-Hamarbanen åpnet, og det ble bygget en større stasjonsbygning, også den av tre, tegnet av Balthazar Conrad Lange.
I 1894 ble banen ført videre nordover Gudbrandsdalen, og var ferdig til Otta i 1896. Hamar fikk da sin nåværende stasjonsbygning i pusset tegl, tegnet av arkitekt Paul Due. Due tegnet også restaurantbygningen som er plassert syd for hovedbygningen og som ble bygget i 1897.
Stasjonsbygningen er regnet som det viktigste blant Paul Dues arbeider og er et av Hamars vakreste bygg.
Restaurantbygningens spisesal og dens malerier er fredet av Riksantikvaren.
Hamar stasjonsbygning og plattformområdet ble modernisert i 1993, før vinter-OL i 1994. Stasjonsbygningen gjennomgikk en omfattende rehabilitering etter Paul Dues opprinnelige tegninger.
Visste du at jernbaneparken foran stasjonen ble kåret til årets grønne park i Norge i 1993?Fakta om eiendommen
Kontaktpersoner
Kundesenteret
Driftsrelaterte spørsmål