Notodden stasjon

Notodden stasjon står på UNESCOs verdensarvliste. Stasjonen ble 10. august 2015 gjenåpnet som stoppested for toget.

stasjon

Notodden stasjon Foto: Sune Eriksen

Fakta om prosjektet

  • Prosjekttype:

    Stasjon

  • Arkitekt:

    G. Hoel og G. Fisher

  • Ferdigstilt:

    1917

Om eiendommen

På UNESCOs verdensarvliste

Rjukan og Notoddens industrihistorie er kommet gjennom nåløyet og står nå på UNESCOs verdensarvliste.

Det som ble nominert til å stå på verdensarvlisten er kraftproduksjonen, fabrikkområdene, byene Rjukan og Notodden som «Company Towns» og transportåren Rjukanbanen-Tinnosbanen med tog og stasjonsområder, to ferjer, to kaianlegg og ett slipp.

Verdensarvlisten er en imponerende og mangfoldig samling med alt fra landskaper til bygninger og fenomener. Fellesnevneren er at det er av særlig stor betydning at dette ikke går tapt for nye generasjoner.

Nå blir industrieventyret i Telemark Norges åttende verdensarvsted. Samtidig er det et sjeldent eksempel på at industrihistorie får en så fornem plassering. Norsk Hydros anlegg for sin en gang så banebrytende kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan - som var utgangspunktet for den grundige søknaden til UNESCO - fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon der elektrisk kraft ble brukt for industriproduksjon.

Stasjonen er fredet

Notodden stasjon ble i 2013 renovert utvendig for 2,4 millioner og det flotte, fredede bygget har fått sin opprinnelige farge tilbake. Deler av stasjonen er også oppusset innvendig.

Notodden stasjon gjenåpnet som stoppested

Inntil videre vil toget stoppe på Notodden stasjon. Stasjonen er betjent av Bane NOR, og det er plassert billettautomat på plattformen.

Frem til 9. august 2015 stoppet toget på Notodden kollektivterminal som ble åpnet for togtrafikk i 2004. Terminalen ligger nær byens sentrum og cirka 800 meter fra den gamle stasjonen.

Bilder fra stasjonen

Foto: Sune Eriksen

Foto: Sune Eriksen

Foto: Sune Eriksen

Fakta om prosjektet

  • Formål: Stasjon
  • Arkitekt: Gudmund Hoel, Gerhard Fisher
  • Stilart: Nybarokk
  • Byggeår: 1917
  • Banestrekning: Bratsbergbanen
  • Stasjonen er fredet

 

Kontaktpersoner