Oslo S

Oslo S er den mest sentrale stasjonen i Oslo og er samtidig landets største stasjon.

en stor åpen hall med skilt til spor og togavganger

Inne i stasjonshallen på Oslo S svirrer det alltid av mennesker Foto: Terje Borud

Fakta om prosjektet

  • Type bygg:

    Stasjon, Knutepunkt

Om eiendommen

De fleste fjerntog har dette som sin endestasjon. Halvparten av Flytogets avganger starter på denne stasjonen. Oslo S er Norges mest trafikkerte jernbanestasjon målt i antall reisende, ca. 150 000 er innom daglig. Mange er pendlere og turister. Stasjonen brukes både som gjennomfartsåre og som destinasjon i seg selv. Resultatet er en levende og aktiv stasjonen.

Tilbud på stasjonen

På Oslo S er det et rikt utvalg av både kiosker og serveringssteder, butikker og serviceinstanser. Det er tilrettelagt for oppbevaring av bagasje, pengeveksling og bilutleie. Stasjonen har både grab-n-go og mat og drikke for den som har litt bedre tid.

Østbanehallen med flere tilbud

Østbanehallen ble renovert i 2015 og ligger i direkte tilknuytning til Oslo S. Her finnes ulike serveringssteder med høy kvalitet, og en helt egen stemning. Særlig om ettermiddagen og kvelden er dette et svært travelt og populært møtested. Her er ligger også Comfort Hotel Grand Central og Oslo Visitor Centre.

Oslo S er en eldre stasjon med fornyelser over tid. Det har vært stasjonsområde i Bjørvika i over 150 år. Stasjonsbygningen i rød tegl står fremdeles, innebygget i sentralstasjonen, men uten tårnet og den første toghallen. Etter at Østfoldbanen ble åpnet i 1879, måtte stasjonen utvides. Toghallen ble gjort større, og mot havnen og Jernbanetorget ble det reist to nye fløyer i pusset tegl. Bygningen har rikt fasadeutstyr i nyrenessanse.

Stasjonens historie

  • Da stasjonen åpnet for første gang i 1854 markerte den samtidig åpningen av den første toglinjen mellom Oslo og Eidsvoll – noe som fikk stor betydning for både gods- og passasjertrafikk på denne tiden
  • I 1882 ble store deler av den opprinnelige stasjonshallen revet, og en ny bygning oppført under ledelse av arkitekt Georg Andreas Bull. Dette var starten på den karakteristiske bygningen vi i dag kjenner som Østbanehallen
  • En del av den første stasjonen, kalt 1854-bygget, kan fortsatt sees som en rød mursteinsfløy mellom Østbanehallen og Oslo S

Flytogterminalen

Flytogterminalen danner den bygningsmessige avslutningen av Oslo S-komplekset mot sjøsiden. Terminalen har en dobbelt funksjon idet den også danner den nye hovedinngangen til Oslo S fra sjøsiden. Materialbruken er relatert til de tradisjonelle "jernbanematerialene"; Stål, naturstein, glass og treverk. Med sitt enkle, høyteknologiske uttrykk skal terminalen assosieres til flytoget og dermed fremtidens tog teknologi.

Inne på sentralstasjonen, oversikt over avganger og mange mennesker

Foto: Terje Borud

Fasaden og en trapp med mange mennesker i farta

Foto: Bane NOR Eiendom

Jernbanetorget

Foto: Terje Borud

Fakta om eiendommen

  • Adresse: Jernbanetorget 1
  • Sted: 0154 OSLO
  • Formål: Stasjon, Næring, Hotell
  • Tomteareal: 21 456 kvadratmeter
  • Leietakere/virksomheter: Ulike togoperatører, Kontorer, Restauranter, Kiosk, Hotell, 
  • Banestrekning: Hovedbanen
  • Meter over havet: 1 
Mennesker og busser utenfor Oslo S

Norges travleste knutepunkt, Oslo S Foto: Terje Borud

Kontaktpersoner

Kundesenteret

Driftsrelaterte spørsmål