NÅ VISES: "Reva III" og "Jordskott" av Ingrid Ogenstedt

Den svenske kunstneren Ingrid Ogenstedt lager skulpturer som bringer naturen inn på stasjonsområdet.

Publisert: 15. mai 2024 klokken 10:13

kunstverk utstilt ved inngangen til Oslo S

På sjøsiden på Oslo S danner Ingrid Ogenstedt sine skulpturer Reva III og Jordskott et landskapsrom som reisende kan bevege seg gjennom på vei til og fra sporene, og står i sterk kontrast til de harde materialene som preger stasjonsbygningen. Foto: Jon Gorospe

Ingrid Elsa Maria Ogenstedt (f. 1982, Nacka, Sverige) skaper skulpturer som visker ut skillet mellom natur og kultur.

Ogenstedt velger materialer som mose, leire, siv og tre, materialer vi alle kjenner og har et forhold til, men som i hennes hender omskapes til arkitektoniske og gåtefulle former med forførende overflate og tekstur. Materialene gir uttrykk for historiefortelling gjennom ikke-verbale erfaringer og taktile minner.

På Oslo  S står  "Reva III" og "Jordskott" i kontrast til stasjonsbygningen, og skulpturenes tørkede moselag blir en direkte motsats til glass og stål. Når Ingrid Ogenstedt har arbeidet med kunsten for stasjonsområdet har hun tatt utgangspunkt i skala, bevegelse og tid.

Oslo som hovedstad ligger i et naturlandskap, nært vannet og skogen, og på bakgrunn av dette har hun valgt å arbeide med utgangspunkt i skogen med de materialene, luktene og taktile kvaliteter den består av.

Som sentralstasjon danner Oslo S et knutepunkt mellom by og land, forstad og bykjerne, og her bringer Ogenstedt inn noe vi vanligvis ikke møter på en togstasjon. Blant informasjon, reklame og reisetider kan disse skulpturene gi oss en anledning til å stoppe opp og la oss berøre?

Kunst laget av stein og mose

Ingrid Ogenstedt anvender samme tilnærming når hun arbeider på Oslo S som hun gjør når hun arbeider på en strand eller i en skog. Foto: Jon Gorospe

Menneske og natur

For Ogenstedt er det først og fremst menneskets relasjon til landskapet som står sentralt. I et formspråk som minner like mye om skapninger som bygninger, peker skulpturene hennes også på vårt kompliserte forhold til naturen; på menneskers forestillingsevne og vilje til fremskritt, natur som gjenerobrer urbane ruiner, mutante fremtidsfantasier og klimaangst.

Slik kunstnere til enhver tid har forsøkt å skildre mangfoldet og nyansene av følelser som naturen vekker i dem, er det gjennom materialenes lekenhet og verkenes størrelse at Ogenstedt evner å oversette eksistensielle menneskelige erfaringer til en estetisk opplevelsesdimensjon.

I møte med vår tids klimautfordringer, kan kunst som tematiserer livskvalitet og sameksistens evne å si noe om en sårbarhet som mennesket og natur deler. I dette ligger også et potensial:

Kanskje kan vi gjennom kunsten få tilgang til lengsler, omsorg og tilhørighet som setter oss i relasjon til våre omgivelser? Kan skulpturenes temporære tilstand åpne for refleksjoner over en skjønnhet som ikke kan holdes fast? Og hvordan kan kunst og økologi påvirke måten vi tenker på når vi planlegger og skaper våre byer?  

skulptur laget av sand, satt opp rett på flisene på Oslo S

På Oslo S håper Ingrid Ogenstedt at kunsten kan vekke de reisendes fysiske og taktile så vel som kognitive lesning. Foto: Jon Gorospe

Ingrid Ogenstedt

Ingrid Elsa Maria Ogenstedt er en svensk kunstner fra Nacka utenfor Stockholm. Hun har utdanning fra Konsthögskolan i Umeå og University of the Arts Bremen i Tyskland.

Ogenstedt har blant annet produsert stedsspesifikke skulpturer ved Moderna Museet i Malmö (SE), Luleå-Biennalen i 2020 (SE), Wadden Tide (DK) og Kjerringøy Land Art Biennale (NO). Våren 2024 var hun også aktuell i gruppeutstillingen “Earthworks” på Bergen Kunsthall. Ogenstedt bor og arbeider i Berlin. 

Kunstverk av sand, stein og mose henger ved inngangen til Oslo S

Ved å benytte naturmaterialer som vil forandre seg med tiden, peker Ogenstedts skulpturer også på en skjønnhet som hviler i naturen og som ikke kan holdes fast. På en liknende måte kan erkjennelsen av at vi ikke har uendelig med ressurser og at det er vårt felles ansvar å ta vare på naturen, også favnes i hverdagen gjennom å ta toget. Foto: Jon Gorospe

Les mer om Mesén, kurator og produsent  (åpnes i ny fane)


Publisert: 15. mai 2024 klokken 10:13