Tilbakeblikk på Kunstreisen

Satsningen Kunstreisen, tidligere Rom for kunst, ble initiert i 2001 av Rom Eiendom AS. Intensjonen var å skape positive opplevelser for de mange besøkende på Oslo S, som er et av Norges mest besøkte bygg.

Publisert: 16. oktober 2024 klokken 15:44

Oslo Sentralstasjon med en stor, rød kunstvegg

Soft spot av Sidsel Palmstrøm, Johanne Lund Ness, Malfridur Adalsteinsdottir og Hanne Øverland (2017) Foto: Mesén

Kunstreisen var et nytt og unikt initiativ som jobbet direkte med kunstnerne. De reisende er målgruppen og det offentlige rom benyttes som visningssted. Alle kunstverkene har vært temporære og spesialtilpasset arenaen og arkitekturen. Siden oppstarten har Bane NOR Eiendom lagt til rette for en kontinuitet i produksjon og visning av temporær kunst på stasjonene og i offentlige rom, lenge før andre institusjoner i Norge tok på seg denne rollen. Dette har gjort Bane NOR Eiendom til en av landets ledende utviklere av og en pådriver for profesjonaliseringen av kunstfeltet.

Merverdi for de reisende

Kombinasjonen av den sentrale beliggenheten midt i Oslo, publikumsgruppen og det høye besøkstallet, gjør Oslo S til en interessant kunstarena. Sentralstasjonen preges av høy fart, virvlende energier, og visuell og lydlig informasjon og reklame som kjemper om de besøkendes oppmerksomhet. Ved å bringe inn uvante materialiteter og fortelle ulike historier, kan kunsten tilby de reisende noe radikalt annerledes på stasjonsområdet. Både for pendlere, turister og andre reisende, kan kunsten skape øyeblikk for å la seg berøre på vei til og fra sporene, eller være et ankerpunkt for positive assosiasjoner og tankeflyt i ventesonene.

Temporær kunst i offentlige rom preger våre byrom med uttrykk for vår egen tid og har en unik mulighet til å ta opp spørsmål ved vårt samfunn og identitet. Deltakelse, opplevelse og interaksjon med kunst stimulerer til refleksjon, empati og respekt – kjerneverdier i inkluderende, trygge, robuste og bærekraftige byer. Kunsten, slik den evner å løfte ulike tema gjennom en ofte språkløs kommunikasjon, kan skape nye berøringspunkter for forståelse og diskusjon på tvers av språk og kulturer. Det passer godt på en stasjon hvor de reisende kommer fra ikke bare hele Norge, men hele verden.

Kunstnerens mulighetsrom  

Gjennom etableringen av Kunstreisen har man kunnet utforske ulike kunstneriske strategier, tilnærminger, utforminger og prosjekter, som i tur har bidratt med å initiere nye måter å tenke og arbeide med kunst i offentlige rom på. Prosjektenes midlertidige natur gjør dem godt egnet til å stille dagsaktuelle spørsmål, og kan i seg selv være både en kvalitet og en metode. Det gir et stort mulighetsrom til kunstnerne som kan velge å være mer utfordrende i sin tematikk så vel som i materialvalg. Initiativet legger til rette for kunsten, og utvikler kunstverket i tett samspill mellom produsent og kunstner, tilpasset arenaen.

De fleste kunstnerne som har blitt invitert til å gjennomføre kunstprosjekt på Oslo S har vært yngre kunstnere eller kunstnere i etableringsfasen. Muligheten til å kunne stille ut kunst på Oslo S er svært verdifull for yngre kunstnere, både for den synligheten arenaen gir og for kunstnerens kompetanseutvikling innenfor ulike materialer, rom og størrelser.

By og kunst i bevegelse

Oslo S er Norges travleste knutepunkt og et sted i stadig endringsprosess. I takt med dette og øvrig byutvikling i Oslo, har også Kunstreisen orientert seg mer mot fjorden og lagt brorparten av utstillingene til fasadeområdet på sjøsiden av stasjonsbygningen. Her forholder kunstprosjektene seg aktivt til de nye siktlinjene og bevegelsesmønstrene ned mot Deichman Bjørvika, Operaen og Munchmuseet.

Utviklingen i kunstfeltet de siste tjue årene har drevet frem nye metoder og strategier for å arbeide i det offentlige rommet. Kunstreisen har vært både et foregangsinitiativ og en speiling av denne bevegelsen. I dag er det større forståelse for hva kunst i offentlige rom kan være og for at kunsten er i konstant bevegelse. Den offentlige kunstfloraen har de senere årene blitt beriket med både midlertidige, utprøvende og konseptuelle verk. Bane NOR Eiendom sin langvarige satsning på kunst i offentlige rom på Oslo S har vært et verdifullt bidrag til profesjonaliseringen av kunst i offentlige rom som fagfelt.

Siden 2001 har det vært gjennomført 144 ulike kunstprosjekter. I 2007 ble satsingen utvidet for første gang til å omfatte også Trondheim Sentralstasjon. Siden den gang har det også blitt gjennomført prosjekter på Stavanger S, Ski stasjon, Oslo lufthavn stasjon, Bergen stasjon og Gjøvik stasjon. Mesén har vært kunstprodusenter og kuratorer siden oppstarten.


Skrevet av

  • Tina Skedsmo, Kurator og kunsthistoriker, Mesén

Publisert: 16. oktober 2024 klokken 15:44