Å bygge på knutepunkt er lønnsomt

Det som tidligere var rene stasjonsområder, er i dag knutepunkter med kontorer, hoteller, butikker og boliger. – Med finansielle muskler og langsiktighet er vi en viktig samfunnsutvikler og solid samarbeidspartner, sier Sven Erik Pløen, finansdirektør i Bane NOR Eiendom.

Publisert: 2. desember 2024 klokken 10:34

Portrettbilde av mann i sort dress

Finansdirektør i Bane NOR Eiendom, Sven Erik Pløen. Foto: Nikolas Gogstad

Spydspiss i utviklingen

– Vi bygger mye mer enn bare transport. Menneskene, opplevelsene og infrastrukturen til hele samfunnet er med. For å få til gode knutepunkt, spiller vi på lag med lokale myndigheter og private eiendomsutviklere. Vårt mål er at flere skal ta mer tog, og vi jobber for minst mulig støy, trygge byrom, folkehelse og hele livsløp fra ung til gammel.

Fra undergrunnen til høyden

I utviklingen av prosjektene er det viktig å få med mange fra start. Utbyggingen foregår under, over, og rundt selve knutepunktet. For å sikre gode helhetlige løsninger må premisser på plass tidlig. Bane NOR Eiendom eier grunnen og utvikler mye selv. 

– Store utviklingsprosjekter er likevel ofte betinget av godt samarbeid med andre aktører, sier Pløen. Eiendomsutvikling er svært kapitalkrevende, og på store prosjekter kan det være utfordrende med utålmodige private aktører på jakt etter kortsiktig gevinst. Samtidig er det viktig at kommuner som premissgiver kommer tidlig på banen når staten investerer milliarder i ny infrastruktur.

Pløen forteller at de ser en trend med reprising av eiendom lokalisert på knutepunkt, hvor både långivere og leietakere – og dermed også potensielle kjøpere – mener at dette gir en god risk-reward.

Moderne kontorer på en stasjon er de siste lokalene som står ledig. God offentlig kommunikasjon og grønt bygg har også gradvis gått fra et «bør»-krav til «skal»-krav i anbudsprosesser.

Illustrasjon av byggene som skal reise seg på Brattøra i Trondheim

Nye Trondheim S er et grønt byutviklingsprosjekt og blir hjertet i en ny og levende bydel som binder sammen Midtbyen, Brattøra og østre bydeler. Mellom Nye Trondheim S og politistasjonen skal det bygges 235 nye leiligheter. Foto: Sweco Arkitekter

Samarbeidsprosjekter gir gunstige finansielle vilkår for alle

– Våre samarbeidsprosjekter på knutepunktene har nytte av vår posisjon og soliditet når vi skal skaffe finansiering. Bane NOR Eiendom er best in class med «A» fra Nordic Credit Rating og «Dark green» fra S&P (mørkeste grønne bærekraft), forklarer Pløen og avslutter med å forklare:

– Vi eier en stor og unik tomtebank, og har solid balanse kombinert med variert virksomhet. Det gir et finansielt handlingsrom som er avgjørende for å sikre gjennomføringsevne. Langsiktige investorer med god kapasitet eller lokale næringsdrivende og myndigheter er våre partnere, når vi utvikler og bygger levende miljøer rundt togstasjoner.


Publisert: 2. desember 2024 klokken 10:34