Bane NOR Eiendom investerer stort på Marienborg
Nå skal Bane NOR Eiendom bruke 130 millioner kroner på å oppgradere Bane NOR sitt regionkontor på Marienborg i Trondheim.
Publisert: 3. oktober 2023 klokken 11:27
Maler- og snekkerverksted blir moderne kontorer
Siden Bane NOR Eiendom ombygde det gamle maler- og snekkerverkstedet i 2003, har det huset kontorarbeidere. I dag er det cirka 300 Bane NOR-ansatte som har arbeidsplassen sin her, og nå skal de få et mye mer moderne kontor.
– Våre ansatte er vår viktigste ressurs. Det er de som gjør at det i det hele tatt kan gå tog i Norge, og de fortjener en god arbeidsplass for å gjøre den jobben godt, forteller Jan Lutterloh i Bane NOR Eiendom. Han fortsetter: – Vi investerer 130 millioner kroner i våre ansatte når vi pusser opp 7300 kvm på Marienborg.
I dag er IKT den største brukergruppen på Marienborg. De er stadig i vekst, og har vært blant pådriverne til prosjektet. For å håndtere veksten, er det behov for oppgradering av lokalene.
– Prosjektet er viktig av flere årsaker. Vi trenger å legge lokalene til rette for og understøtte de nye måtene å jobbe og samhandle på, med større fleksibilitet. Det er også mange år siden det har vært gjort et skikkelig løft på lokalene, og det bærer preg av å være nedslitt, forteller Direktør IKT, Arild Nybrodahl.
Ikke hund og vaskemaskin
Lutterloh forklarer at de nye kontorene vil konkurrere med hjemmekontoret når det gjelder komfort og stemning.
– Vi har ikke hund og vaskemaskin på Marienborg, men du får noe annet av å være på kontoret. Med mer hjemmekoselige kontorer, god kaffe og sosialt samvær får folk energi av å være på kontoret. De fleste hos oss kan jobbe hjemme av og til, men vi ser at det blir et mer kreativt arbeidsmiljø og bedre samarbeid på tvers når folk er på kontoret.
Kombinasjon kontor og hjemmekontor
Siden mange jobber hjemme i ny og ne er det ofte ledige plasser. For å få plass til flere sofagrupper og møterom, tilhører cellekontor og faste plasser fortiden.
– Vi har lært av koronatiden og tar med oss det beste fra begge verdener når vi og de ansatte planlegger hvordan kontoret skal bli. Du skal kunne sitte i stillesone når du trenger å konsentrere deg, og samarbeide og snakke med kollegaer når arbeidsdagen krever det. Da er det viktig at det er nok med både bookbare og ikke bookbare stillerom og møterom.
– Jeg ser fram til å få moderne, åpne og lyse lokaler som er designet og bygget med tanke på en annen måte å jobbe på. Jeg ser fram til å få moderne møterom, teambokser og arealer som er tilrettelagt for samhandling. Jeg håper og tror at det vil gi en boost til ønsket om å være på kontoret, og at det skal oppleves som verdiøkende, sier Nybrodahl.
Bærekraftig, så klart!
I dag er bygningen på Marienborg klassifisert som så vidt bestått («pass»), men etter at arbeidet er ferdig blir Breeam in use-klassifiseringen «excellent», som er på den andre siden av skalaen.
Arealene skal bli mer fleksible og utnyttes på en mer fornuftig måte, som også øker antall arbeidsplasser i bygget. Det bygges «hus i bygget» som gjør at det kan etableres andre klimasoner og arbeidssoner enn i fellesarealer. Uteområdene blir også tilrettelagt på en bedre måte.
– Det blir flott med moderne og trivelige lokaler. I dag opplever flere utfordringer med temperatur og luftkvalitet i våre kontorlokaler, og det vil bli en bedre arbeidshverdag når ventilasjonsanlegget blir oppgradert og tilpasset nye lokaler, forteller prosjektsjef for Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen (ETM), Stine Wist.
– Vi gjør også en rekke andre miljøtiltak, som etterisolering, gjenbruk av kontormøbler, og vi henter ut overskuddsvarmen ut fra kjølemaskiner fra datasentraler som brukes til oppvarming, forteller Lutterloh.
Byggets historie skal tas vare på og byantikvaren er involvert for å ivareta at dette blir gjort riktig. Ytterveggene skal etterisoleres på utsiden uten at det skal endre fasaden noe. Det er viktig både for nabolaget og for miljøet at så mye som mulig blir oppgradert fremfor at det rives og bygges nytt.
Bane NOR jobber for at flere skal reise miljøvennlig – også med sykkel. På nye Marienborg blir det godt med sykkelparkering og sykkelvask for å vaske vekk salt og møkk på vinteren.
Ferdig julen 2024
Entreprenøren på prosjektet er Consto Midt-Norge AS. Arbeidet starter om ikke mange ukene og målet er å bli ferdig julen 2024.
De ansatte vil flytte til midlertidige lokaler på Cecilienborg mens Jan og hans kolleger gir det gamle lokomotivverkstedet et ansiktsløft og sørger for moderne kontorlokaler. Naboene vil ikke merke altfor mye til oppussingen; det meste skjer på innsiden og fasadene blir som før.
Marienborg syd og nord
Anlegget består av verkstedhaller med løftekapasitet for vedlikehold av de fleste typer rullende materiell, i tillegg til dieselfylleanlegg, toalett-tømmeanlegg, vognvaskemaskin, diesel diagnosestasjon, delelager, tining, kadaversanering og hjuldreiing.
Bane NOR Eiendom eier verkstedbygningene og fastmontert materiell, og har som hovedansvar å drifte verkstedene som en kommersiell, nøytral enhet for ulike driftsoperatører som for eksempel SJ og CargoNet.
På nordsiden av området er det togverksted, og det skal fortsatt være der som det er. Her har en rekke togoperatører tilhørighet og får sitt materiell vedlikeholdt.
Områdets sydlige del brukes i dag også til togvedlikeholdsaktiviteter, men markedsendringer medfører at Bane NOR ser på hvordan området skal videreutvikles.
Publisert: 3. oktober 2023 klokken 11:27