Salgsrekord på Oslo S - igjen
Aldri før har det vært handlet mer på Oslo S og i Østbanehallen enn under fjoråret. Totalt omsatte Oslo S Shopping for over 1,3 milliarder kroner i 2024.
Publisert: 17. januar 2025 klokken 15:21
Fra 2023 (ca. 1,25 milliarder kroner) til 2024 har omsetningen på Oslo S og Østbanehallen økt med 6 prosent.
- Omsetningsrekorden er en veldig god tilbakemelding på at vi har lyktes med å utvikle Østbanehallen og Oslo S til et attraktivt og trivelig sted å være for alle, sier en fornøyd senterleder i Bane NOR Eiendom, Torstein Heldal.
I løpet av året har det skjedd noen endringer. Blant annet ble Hovedbanen Spiseri og Opland Burger og Steak lagt ned, mens Gladkokken og Bli vakker åpnet i løpet av året. I løpet av 2024 er det Boots apotek, O’Learys, La Baguette, Smoothie Xchange og VITA som har hatt den største veksten.
– Det er kategoriene «Service» og «Spesialbutikker» som har størst økning hos oss i 2024. Der blant annet Boots apotek og VITA er med og bidrar til oppgangen.
45 millioner var innom
I 2024 besøkte over 45 millioner mennesker oss på Oslo S og Østbanehallen. Det er opp 2 prosent fra året før, men fortsatt under besøkstallet på 49,5 millioner fra året før pandemien.
Knutepunktutvikling = flere kan ta tog
Bane NOR Eiendom er Norges ledende knutepunktutvikler, og eier, drifter og utvikler Oslo S og Østbanehallen.
– Vi ønsker å legge til rette for at flere tar tog. Oslo S og Østbanehallen fungerer litt som et lokalsamfunn for alle som reiser med tog, men det er ekstra gøy å se at vi har fått til å gjøre Østbanehallen til et møtested for Oslofolk, også.
Det er en viktig del av samfunnsoppdraget til Bane NOR å få flere til å reise miljøvennlig og kollektivt med tog.
Bane NOR Eiendom har som mål å utvikle og skape attraktive stasjoner og knutepunkt ved å legge til rette for handel, arbeidsplasser og hoteller. Dette gjør det lettere og mer attraktivt for folk å bruke toget.
Publisert: 17. januar 2025 klokken 15:21