Notodden stasjon
Notodden stasjon står på UNESCOs verdensarvliste. Stasjonen er fredet og i 2023 ble fasaden satt tilbake til slik den opprinnelig ble bygget.
Fakta om prosjektet
-
Prosjekttype:
Stasjon
-
Arkitekt:
G. Hoel og G. Fisher
-
Ferdigstilt:
1917
Om eiendommen
Stasjonen er fredet
Fasaden på Notodden stasjon ble reetablert med ny puss i 2023. Den er ikke malt, men det er brukt pigmentert puss i blått og grønt som originalt, og bygget fremstår veldig autentisk fra byggetid.
Togene går fra skyssterminalen
I desember 2020 ble togtrafikken flyttet fra Notodden stasjon og ned til kollektivterminalen, etter at spor 3 ble elektrifisert.
Alle tog til og fra Notodden går fra skyssterminalen, spor 3.
På UNESCOs verdensarvliste
Rjukan og Notoddens industrihistorie er kommet gjennom nåløyet og står nå på UNESCOs verdensarvliste.
Det som ble nominert til å stå på verdensarvlisten er kraftproduksjonen, fabrikkområdene, byene Rjukan og Notodden som «Company Towns» og transportåren Rjukanbanen-Tinnosbanen med tog og stasjonsområder, to ferjer, to kaianlegg og ett slipp.
Verdensarvlisten er en imponerende og mangfoldig samling med alt fra landskaper til bygninger og fenomener. Fellesnevneren er at det er av særlig stor betydning at dette ikke går tapt for nye generasjoner.
Nå blir industrieventyret i Telemark Norges åttende verdensarvsted. Samtidig er det et sjeldent eksempel på at industrihistorie får en så fornem plassering.
Norsk Hydros anlegg for sin en gang så banebrytende kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan var utgangspunktet for den grundige søknaden til UNESCO. Anlegget fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon der elektrisk kraft ble brukt for industriproduksjon.
Bilder fra stasjonen
Fakta om prosjektet
- Formål: Stasjon
- Arkitekt: Gudmund Hoel, Gerhard Fisher
- Stilart: Nybarokk
- Byggeår: 1917
- Banestrekning: Bratsbergbanen
- Stasjonen er fredet
Kontaktpersoner
Ole Martin Bystrøm
Eiendomssjef