Lillehammer skysstasjonsområde og Innlandet Science Park

Området utvikles utelukkende til næring, og vi planlegger en HUB for forskning og innovasjon med minst 800 arbeidsplasser.

Det nye kontorbygget

Innlandet Science Park tilrettelegges for mange arbeidsplasser - rett ved stasjonen. Foto: DRMA

Fakta om prosjektet

  • Prosjekttype:

    Stasjon, næring

  • Forventet ferdigstilt:

    2027

  • Samarbeidspartner:

    LIKE

Politisk sluttbehandling for Skysstasjonsområdet i Lillehammer

Planene for Skysstasjonsområdet i Lillehammer går mot politisk sluttbehandling i kommunen. Plan- og miljøutvalget fikk 16. oktober en orientering fra kommunen, utbygger og arkitekt om imøtekommelse av innsigelser og arbeidet med utforming av bygg, og fasader.

Endelig politisk behandling kan trolig bli avsluttes i november. Reguleringsplanen vil da gjøre det mulig med utvikling av et effektivt kollektivknutepunkt og utvikling av kvartalene mellom Kirkegata og Jernbanetorget til en flerfunksjonell bydel med kontor, næring og møteplasser i et næringsbygg på 18.000 kvadratmeter med mulighet for 800 arbeidsplasser.

Det ønskes å etablere en HUB – et sentralt knutepunkt - for forskning og innovasjon der høyskolefunksjoner, kulturinstitusjoner og media kan samhandle med næringslivet i en Science Park.

Prosjektet gjør at det kan etableres arbeidsplassintensive næringer i et etablert sentralt knutepunkt, og dermed at arbeidstagere enkelt vil gå, sykle og reise kollektivt til og fra arbeid. Dette er i tråd med statlige mål.

Deler av bygget vil også være tilgjengelig for folk flest med blant annet kafe og møterom. Det blir innendørs heis fra terminalområdet til det nye torget og sentrum for de som trenger det. Og det blir etablert en takterrasse/utsiktspunkt for publikum i et av byggene.  

Prosjektet innebærer at dagens bussterminal blir ombygget til en effektiv gateterminal med isfrie gangarealer mot jernbanestasjonen/skysstasjonen og hvor fasaden på de nye byggene gir beskyttelse mot vær og vind for ventende kollektivreisende.

Eiendommen vil også gjøre det mer attraktivt å være fotgjenger mellom stasjonen og gågata og så mange arbeidstagere som skal til og fra jobben sin i sentrum, skal også føre til at det blir mer byliv og handel i sentrum.

Etableringen vil styrke argumentene for å få etablert et bedre togtilbud i hele Mjøsregionen - fra dagens ett tog i grunnrute til to.

Prosjektet kan stå klart i 2027, 200 år etter at Lillehammer fikk bystatus.

Jernbanen, gaten og den nye bebyggelsen vis a vis jernbanen

Prosjektet innebærer at dagens bussterminal blir ombygget til en effektiv gateterminal med isfrie gangarealer mot jernbanestasjonen/skysstasjonen og hvor fasaden på de nye byggene gir beskyttelse mot vær og vind for ventende kollektivreisende. Foto: DRMA

De nye lokalene i rødt og grønt

Næringsarealene får en sentral beliggenhet rett ved jernbanestasjonen og bussterminalen. Foto: DRMA

Trapper og opparbeidede grøntområder mellom byggene

Med flere arbeidsplasser så nærme Lillehammer stasjon legges det til rette for gode muligheter til å sykle, gå og reise kollektivt til og fra arbeid. Foto: DRMA

Torg

Eiendommen vil også å gjøre det mer attraktivt å være fotgjenger mellom stasjonen og gågata og så mange arbeidstagere som skal til og fra jobben sin i sentrum, skal også føre til at det blir mer byliv og handel i sentrum. Foto: DRMA

Oversiktsbilde av Lillehammer by med de nye byggene.

Det ønskes å etablere en HUB – et sentralt knutepunkt - for forskning og innovasjon der høyskolefunksjoner, kulturinstitusjoner og media kan samhandle med næringslivet i en Science Park. Foto: DRMA

Fakta om prosjektet

  • Formål: Næring/arbeidsplasser/kontor
  • Utviklingsareal: Ca 18000² BRA
  • Nærhet til kollektivtilbud: Delvis overlappende areal med dagens busstasjon. Ca. 35 meter fra jernbanespor.
  • Samarbeidspartner: LIKE
  • Ferdigstillelse: Planlagt ferdig i 2027

Adresse