Sundland verksted
Nå blir gamle Sundland verksted mottaksbase for nye tog. Der kan de testes, og det kan gjennomføres opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantiarbeid på togene.
Fakta om prosjektet
-
Prosjekttype:
Verksted
-
Forventet ferdigstilt:
2026
Bakgrunnen for tiltaket
Norske tog har signert avtale med Stadler om anskaffelse av 17 nye fjerntog på 220 meter. I tillegg vil det antagelig komme opsjoner som vil gjøre togene opp mot 250 meter. De nye fjerntogene er planlagt satt i drift i 2026. Det vil derfor være behov for en ferdig mottaksbase medio 2026. Det vil fortløpende komme tog i perioden etter dette.
Ved anskaffelse av nye tog, er det behov for å etablere en mottaksbase der alle togene som kommer til landet kan testes og det kan gjennomføres opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantiarbeid. Bane NOR har i samarbeid med Norske tog besluttet at Sundland og bygg J vil være det beste alternativet for en mottaksbase.
Dagens bygg J har en lengde på 200 meter og en bredde på ca. 30 meter. Bygget er for kort til å kunne håndtere nye fjerntog på 220 meter. For å sikre mottak av nye fjerntog, må bygg J utvides.
Reguleringsplanarbeid
Sundland verksted er uregulert. Det er derfor satt i gang et reguleringsplanarbeid med hensikt om å tilrettelegge for utvidelse av eksisterende verkstedbygg på Sundland. Utvidelse er i første omgang nødvendig slik at det kan tilrettelegges for mottak av nye fjerntog på Sundland verksted, men på sikt også for å få økt verkstedkapasitet.
Det ble varslet om oppstart av planarbeid i desember 2023. Frist for uttalelse til oppstartsvarselet var 15. januar 2024.
Fakta om prosjektet
Prosjekttype: Verksted
Forventet ferdigstilt: Q2 2026
Samarbeidspartnere: Norske tog
Arkitekt: Momentum Arkitekter AS
Leietakere: Norske tog
Planlagt fremdrift:
2023: Oppstart reguleringsplan
2024: Vedtak reguleringsplan
2025: Byggestart
Kontaktpersoner
Gaute Lorentzen
Leder, prosjektstyring og forvaltning