Sundland verksted
Nå blir gamle Sundland verksted mottaksbase for nye tog. Der kan de testes, og det kan gjennomføres opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantiarbeid på togene.

Illustrasjonen viser en utvidelse av bygg J med 100 m vestover.
Fakta om prosjektet
-
Prosjekttype:
Verksted
-
Forventet ferdigstilt:
2026
Bakgrunnen for tiltaket
Norske tog har signert avtale med Stadler om anskaffelse av 17 nye fjerntog på 220 meter. I tillegg vil det antagelig komme opsjoner som vil gjøre togene opp mot 250 meter. De nye fjerntogene er planlagt satt i drift i 2026. Det vil derfor være behov for en ferdig mottaksbase medio 2026. Det vil fortløpende komme tog i perioden etter dette.
Ved anskaffelse av nye tog, er det behov for å etablere en mottaksbase der alle togene som kommer til landet kan testes og det kan gjennomføres opplæring, vedlikeholdsarbeid og garantiarbeid. Bane NOR har i samarbeid med Norske tog besluttet at Sundland og bygg J vil være det beste alternativet for en mottaksbase.
Dagens bygg J har en lengde på 200 meter og en bredde på ca. 30 meter. Bygget er for kort til å kunne håndtere nye fjerntog på 220 meter. For å sikre mottak av nye fjerntog, må bygg J utvides.
Reguleringsplanarbeid
Sundland verksted er uregulert. Det er derfor satt i gang et reguleringsplanarbeid med hensikt om å tilrettelegge for utvidelse av eksisterende verkstedbygg på Sundland. Utvidelse er i første omgang nødvendig slik at det kan tilrettelegges for mottak av nye fjerntog på Sundland verksted, men på sikt også for å få økt verkstedkapasitet.
Det ble varslet om oppstart av planarbeid i desember 2023. Frist for uttalelse til oppstartsvarselet var 15. januar 2024.
Fakta om prosjektet
Prosjekttype: Verksted
Forventet ferdigstilt: Q2 2026
Samarbeidspartnere: Norske tog
Arkitekt: Momentum Arkitekter AS
Leietakere: Norske tog
Planlagt fremdrift:
2023: Oppstart reguleringsplan
2024: Vedtak reguleringsplan
2025: Byggestart
Kontaktpersoner

Gaute Lorentzen
Leder, prosjektstyring og forvaltning