Hamar Strandsonen
Utbygging av Hamar strandsone nær jernbanestasjonen og sentrum skal bidra til å styrke byen som regionhovedstad ved å legge til rette for næringsutvikling og boliger.
Fakta om prosjektet
-
Arkitekt:
LPO Arkitekter, SLA Norge AS
-
Prosjekttype:
Knutepunktutvikling
-
Forventet ferdigstilt:
Uavklart
Om prosjektet
Ved Hamar stasjon skal det gjennomføres byutvikling på arealer som i dag brukes til sporområde og jernbaneverksted. Området, som ligger ut mot Mjøsa nær stasjonen og Hamar sentrum, skal utvikles med bolig- og næringsbebyggelse. Fredede verkstedbygninger vil bygges om og få ny bruk.
Området planlegges utviklet i to faser. Den første fasen kan utvikles raskt og ligger nærmest Mjøsa, mens den andre fasen må vente til etter at dobbeltsporet til Hamar er etablert. Byutviklingen er avhengig av ny bro over jernbanen, som er planlagt ferdigstilt årsskiftet 2023/2024.
Det er igangsatt detaljregulering for området som forventes vedtatt i løpet av 2023. Mulighetsstudie har vist et utviklingspotensial på cirka 76.000 kvadratmeter i fase 1 og 38.500 kvadratmeter i fase 2, og vil avklares gjennom detaljregulering.
Mulighetsstudien for Strandsonen er utarbeidet i samarbeid med Hamar kommune og LPO arkitekter/ SLA i 2020.
Mulighetsstudien viser hvordan Strandsonen kan utvikles i to faser, hvor området nærmest Mjøsa kan utvikles tidlig og uavhengig av dobbeltsporutbyggingen på Hamar. Når jernbanen er bygget, kan resten av arealet som ikke skal brukes til jernbane utvikles som del av byområdet i Strandsonen.
Fakta om prosjektet
- Utviklingspotensial: 250 000 kvadratmeter
- Formål: Bolig, Næring, Bydelsutvikling, Hotell
- Arkitekt: LPO Arkitekter, SLA Norge AS
Fremdrift:
2020: Mulighetsstudie utarbeidet
2023: Detaljregulering forventes vedtatt
2023/2024: Bro over jernbanen forventes ferdigstilt
Kontaktpersoner
Per Atle Tufte
Seksjonsleder, Knutepunkt
Ellen Haug
Prosjektdirektør, Plan
Odd Arne Lian
Prosjektsjef, Knutepunkt